Support

Mobilt bredband

Vanliga länkar
Komma igång

Hur man installerar en 4G-router beror på vilken router man får eller beställer.
Vanligtvis så är det bara att installera kortet, och sen så är routern igång.
Koppla sedan upp er på routerns Wi-Fi för att kunna surfa.

Ifall ni har några frågor eller funderingar, så är ni alltid välkomna att ringa in till vår kundtjänst angående detta.

När ni ska installera ett USB-modem så behöver ni sätta in SIM-kortet först och främst. Detta görs genom att ta bort ena sidopanelen på USB-modemet (se instruktionsboken som följde med modemet), och sedan stoppar ni in detta i er dator.

För att logga in på USB-modemet så kan ni surfa till sidan: 192.168.0.1 alternativt 192.168.1.1
Där får ni då knappa in er PIN-kod. (Observera rutan med att spara PIN-koden, så ni slipper att göra detta moment varje gång ni ska använda ert USB-modem).

Första gången ni startar upp en surfplatta så får ni följa en instruktion på de vanligaste inställningarna i surfplattan. Genomför dessa först och främst.

Om ni har en surfplatta sedan tidigare, så sätter ni först in ert SIM-kort. Därefter så startar ni om surfplattan.

Om det skulle vara fortsatta problem med detta, så kontakta vår kundtjänst så hjälper vi till med detta direkt!

Inställningar

Surfinställningarna ska som regel redan vara rätta när ni får ert SIM-kort.
Ifall det fortfarande skulle krångla så ta kontakt med vår kundtjänst, så hjälper vi er gärna!

Surf

Vid händelsen utav att ni får slut på er surf på abonnemanget, så kommer ni att bli låsta till en hastighet på 0.1mb per sekund. Ifall er surfplatta har möjligheten att ta emot SMS, så kommer ni att få ett SMS som informerar er om detta.
För USB-modem så skickas det också ut ett SMS, dock så kommer det inte upp för användaren.

För att öka surfmängden på sitt abonnemang så kan man antingen på surfplattan följa SMS:ets instruktioner. På USB-modemet så får ni ringa in till vår kundtjänst för att få hjälp med att fylla på denna mängd.

Man kan alltid ta kontakt med oss ifall man känner på sig att surfmängden inte kommer att räcka. Man har rätt att 1 gång i månaden ändra sin surfmängd, antingen höja eller sänka den. För att göra detta så ta gärna kontakt med vår kundtjänst, så hjälper vi er med det så fort som möjligt!

I en surfplatta så får man ett SMS (såvida surfplattan har en SMS-funktion) när ens surf är förbrukad.
Det går även ut ett SMS till USB-modem, dock så får man ingen notifikation om detta.

För användare av surfplattor:
Följ SMS:ets instruktioner för att lägga på mer surf till slutet utav månaden. Om ni önskar att ändra surfen permanent, så tar ni då kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi er med det!

För användare utav USB-modem:
Ta kontakt med vår kundtjänst, så löser vi det åt er!

Ni som kund hos +46 Sverige AB har rätt till att ändra er surf på abonnemangen 1 gång per månad.
Ni har rätt att både sänka eller höja surfen, så att den passar ert behov.
Det går även att lägga på extra surf till månadens slut, för att sedan månaden därefter surfa på ert ursprungliga paket.

Ta gärna kontakt med vår kundtjänst för att ändra surfen!

SIM-kort

Ifall ni skulle behöva ett nytt SIM-kort så tar ni kontakt med vår kundtjänst. I de fall som vi skickar ut ett SIM-kort i felsökningssyfte, eller ifall ni inte har mottagit det från start, så skickar vi ut detta kostnadsfritt.

Ifall ni har bytt telefon, eller utav någon annan anledning behöver ett nytt SIM-kort så är det förenat med en kostnad på 149 SEK + moms.

Ibland vill man byta sin PIN-kod för SIM-kortet. Kanske till något man minns eller utav någon annan anledning.
För att göra detta så följ nedanstående guider:

För iPhone:
Gå till Inställningar.
Välj sedan Mobilnät.
Gå sedan in på SIM-PIN.
Klicka på ”Ändra PIN”.
Du får nu knappa in din nuvarande PIN-kod, följt av den nya PIN-koden.

För Android:
Börja med att gå till Inställningar.
Välj sedan Biometrik och säkerhet.
Gå sedan till Övriga säkerhetsinställningar.
Välj Ställ in SIM-kortslås.
Välj Ändra PIN för SIM-kortet.
Ange nu ditt nuvarande PIN-kod till SIM-kortet.
Ange sedan din nya PIN-kod till SIM-kortet.
Klicka på OK.

I den händelse där ni glömmer er PIN-kod, så är ni varmt välkomna att ringa in till vår kundtjänst.
Vår kundtjänst kommer då gå igenom ett par säkerhetsfrågor för att se ifall vi pratar med rätt person. Om dessa stämmer så ger vi då ut PUK-koden.

Anledningen till att vi ger ut PUK-koden, och inte PIN-koden, är för att en PIN-kod kan ändras utav användarna själva. Medans en PUK-kod inte kan ändras.